Lisanne: “Het vinden van een allergeen is speurwerk. De uitdaging is om de klachten zo goed mogelijk uit te vragen bij de patiënt. Op basis daarvan weet je vaak in welke hoek je het moet zoeken. Met een bloed- of huidtest kun je dat vermoeden verder bevestigen. Dat kan bij DC Klinieken allemaal heel snel. De tests kunnen ter plekke worden afgenomen, de uitslagen van huidtesten zijn direct beschikbaar en waar nodig kunnen we snel schakelen met de dermatologen in onze kliniek. Dat is fijn voor de patiënt, maar ook voor artsen is het werk op deze manier heel efficiënt.”
“Mijn interesse in dit vakgebied is ontstaan doordat ik zelf een allergie heb. Ik kan dus putten uit eigen ervaring. Een deel van mijn opleiding vond plaats in een ziekenhuis, dus voor mij was het een logische gedachte om daar ook te gaan werken. Dat lukte echter niet meteen. Via een collega-allergoloog wist ik van het bestaan van DC Klinieken. De vestiging in Groningen bestaat nog niet heel lang, maar de vacature en de gesprekken voelden direct goed. Het is kleinschalig en de lijnen naar collega’s zijn kort.”
Een verschil met werken in een ziekenhuis is de rust die hier heerst. Een spreekuur is ook echt een spreekuur. Er zijn nauwelijks verstoringen doordat er een pieper afgaat of doordat je een telefoongesprek moet beantwoorden. Je hebt volledig aandacht voor de patiënt. Het grappige is dat ik daar in het begin aan moest wennen: het voelde voor mij onrustig doordat er geen onrust was… Verder is het fijn dat er binnen het spreekuur voldoende ruimte is om de administratie bij te werken. Dan hoef je dat bijvoorbeeld niet ’s avonds nog te doen. Dat komt de verhouding tussen werk en privé ten goede.”
“De kleinschaligheid binnen onze kliniek betekent dat er sprake is van een hecht team. Iedereen wordt meegenomen in de ontwikkelingen en meedenken wordt gewaardeerd. Tijdens het hooikoortsseizoen zagen wij de wachtlijst bijvoorbeeld oplopen. Ik heb toen aangegeven dat het wellicht efficiënter zou zijn om patiënten met vermoede hooikoortsklachten achter elkaar te zien. Dat was heel ad hoc binnen een week geregeld en het werkte heel goed. Nadenken over verbeteringen en vervolgens snel schakelen om het idee in de praktijk te brengen, dat is voor mij wel tekenend voor DC Klinieken.”
Enerzijds kan ik mij volledig richten op mijn poliklinische afspraken en anderzijds voel ik me erg betrokken bij de onderneming. Je merkt dat er constant wordt gekeken naar hoe wij ons kunnen ontwikkelen. De samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Groningen wordt bijvoorbeeld geïntensiveerd, waardoor we eenvoudiger patiënten naar elkaar kunnen doorverwijzen. Het zou daarnaast mooi zijn als wij in de toekomst provocaties kunnen verrichten; dat we gericht met bepaalde stoffen of voedsel het vermoede allergeen kunnen opsporen. Ik vind het erg interessant om op deze manier met mijn vak bezig te zijn.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.